Bardzo duże zmiany w ustawie o transporcie drogowym
W iście ekspresowym tempie prowadzone są prace nad zmianami w ustawie o transporcie drogowym. Przede wszystkich pochylono się nad treścią trzech taryfikatorów kar, dodatkowo powstanie kolejny załącznik. W związku z wszczęciem postępowania przez Komisję Europejską wobec Polski o niewdrożenie przepisów rozporządzenia 1017/2009 nowe uregulowania wejdą w życie już 14 dni od ich ogłoszenia.
Wyższe kary
Prace nad nowelizacją ustawy skupiły się przede wszystkim nad nowymi wysokościami kar w taryfikatorach. Zmienią się kwoty, ale i także określenia naruszeń za jakie będzie karany przedsiębiorca. Przykładowo za wykonywanie transportu drogowego bez zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji będzie 10 tys złotych mandatu, a nie jak dotychczas 8 tysięcy.
Nowe taryfikatory wkrótce będą dostępne na naszej stronie w dziale Ustawy.
GITD będzie wysyłać ostrzeżenia do przewoźników
Jeżeli przedsiębiorstwo transportowe popełni poważne naruszenie przepisów unijnych w zakresie transportu drogowego, GITD uzyska takie informacje i wyśle ostrzeżenie. Korespondencja taka będzie zawierać informację, że w razie ponownego naruszenia, zostanie wszczęte postępowanie prowadzące do nałożenia sankcji w postaci:
- czasowego lub trwałego cofnięcia niektórych lub wszystkich uwierzytelnionych wypisów z licencji wspólnotowej,
- czasowego lub trwałego cofnięcia licencji wspólnotowej.
Pod lupę będą również wzięte poważne naruszenia dotyczące niewłaściwego wykorzystywania świadectw kierowców. Wtedy Główny Inspektorat Transportu Drogowego będzie miał prawo:
- zawiesić wydawanie świadectw kierowców,
- cofać świadectwa kierowców,
- uzależniać wydanie świadectw od spełnienia obligatoryjnych warunków w celu zapobieżenia kolejnym naruszeniom,
- czasowo lub trwale cofać niektóre wypisy,
- czasowo lub trwale cofać licencję.
Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego
Wraz z pracami nad zmianami w ustawie, utworzony zostanie rejestr, który będzie prowadzony przez GITD. W rejestrze prowadzone będą ewidencje:
- przedsiębiorów transportowych,
- poważnych naruszeń, o których wspomina rozporządzenie WE1071/2009,
- osób zarządzających transportem, które utraciły wymóg dobrej reputacji, aż do czasu jej przywrócenia.
Co najważniejsze, rejestr ten będzie w pełni zintegrowany i obsługiwany przez wszystkie unijne inspekcje transportu drogowego. To oznacza, że za najpoważniejsze wykroczenia np. ukaranie za jazdę na magnesie we Włoszech przedsiębiorca zostanie ukarany na podstawie naruszeń określonych w nowym 4 załączniku do rozporządzenia 1071/2009, co automatycznie będzie oznaczać wciągnięcie przedsiębiorcy do takowego rejestru.
Tomasz Wicher
Specjalista ds. transportu i logistyki