GITD: nowe orzecznictwo ws. kar za przekroczone naciski osi
GITD wreszcie przyjęło bardziej przyjazne przewoźnikom stanowisko. Z dniem 30 października Główny Inspektor Transportu Drogowego przesłał Wojewódzkim Inspektoratom Transportu Drogowego nowe wytyczne ws. kar za przekroczone naciski osi.
Zgodnie z pismem w przypadku wykrycia przekroczenia dopuszczalnych nacisków na osie, po spełnieniu określonych przypadków, inspektorzy odstąpią od nałożenia kary.
Warunki o których mowa to:
- pojazd nie przekracza dopuszczalnej masy całkowitej;
- stwierdzony podczas pomiaru nacisk przekracza wartości dopuszczalne dla danej drogi, ale nie przekracza 11, 5 t;
- trasa przejazdu po drodze o niższych parametrach związana jest z rozładunkiem lub załadunkiem towaru podlegającego przewozowi międzynarodowemu;
- nie istniała alternatywna droga o nacisku osi pojedynczej 11, 5 t prowadząca do miejsca rozładunku lub załadunku;
- trasa przejazdu sprowadzała do minimum wykorzystanie niezmodernizowanego odcinka drugorzędnej sieci drogowej;
- podmiot wykonujący przewóz posiada licencję wspólnotową lub inne uprawnienie do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego.
Co ciekawe, batalia środowiska o zmianę wadliwych wytycznych trwała dosyć długo, ale sytuację rozwiązało dopiero wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybień w niewłaściwym wdrożeniu dyrektywy Rady 96/53WE (tzw. dyrektywa naciskowa) ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym. Wytyczne weszły w życie z dniem ich ogłoszenia.
Tomasz Wicher
Specjalista ds. transportu i logistyki