Nowe rozporządzenie, korzystne zmiany dla przewoźników.
Od 2 marca do życia wchodzi nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014.
Dokument wprowadza kilka istotnych zmian, które powinny ułatwić funkcjonowanie firmom transportowym.
Nowe wyłączenia, nowy zasięg.
Parlament Europejski postanowił wprowadzić elastyczność. Pojazdy o dmc nieprzekraczającym dmc 7,5t używane do przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń do użytku kierowcy w trakcie pracy, które to pojazdy używane są wyłącznie w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa oraz pod warunkiem że prowadzenie takich pojazdów nie stanowi głównego zajęcia kierowcy są zwolnione ze stosowania tego rozporządzenia.
Bez obowiązku wystawiania zaświadczeń o nieprowadzeniu pojazdu
Istotnym ułatwieniem jest z pewnością zniesienie obowiązku zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu. Przepisy właściwie nie uległy zmianom, jednakże wprowadzono kosmetyczną zmianę, która ma istotny wpływ na ograniczenie biurokracji w firmie.
Kierowca, który oddalił się od pojazdu i nie jest w stanie używać tachografu zainstalowanego w pojeździe, w przypadku tachografu analogowego, wprowadza ręcznie na wykresówce pozostałe aktywności niezarejestrowane przez tachograf.
W przypadku cyfrowego odpowiednika, brakujące aktywności kierowca wprowadza na kartę kierowcy za pomocą wpisu manulanego.
Jeśli jeden z powyższych warunków jest spełniony, państwa członkowskie nie nakładają na kierowców obowiązaku przedkładania formularzy potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu.
Inteligentne tachografy
Inne przepisy nowego rozporządzenia zaczną obowiązywać dopiero po 2 marca 2016 r. Jednakże już teraz warto o nich wiedzieć. Rozporządzenie zakłada wprowadzenie tzw. inteligentnych tachografów, które będą połączone z globalnym systemem nawigacji satelitarnej (GNSS). Połączenie tych dwóch systemów, czyli rejestracji przez tachograf i pozycjonowania za pomocą systemu nawigacji satelitarnej, ma doprowadzić do sprawnej lokalizacji samochodów i szybkiej kontroli z zakresu przestrzegania przepisów WE561 oraz ustawy o czasie pracy kierowców.
W rozporządzeniu założono, że powstanie jeden obowiązkowy system, w którym tachograf będzie zapisywał czynności kierowcy oraz przebieg pojazdu, natomiast system GNSS będzie miał za zadanie to potwierdzić. W ten sposób manipulacja przy tachografach będzie trudniejsza, ponieważ oprócz sygnału, który jest rejestrowany bezpośrednio z impulsatora skrzyni biegów, dodatkowo będzie sygnał z satelity.
Aktualizacja położenia pojazdu określana będzie:
- w punkcie początkowym dziennego okresu pracy,
- co trzy godziny skumulowanego czasu prowadzenia pojazdu oraz
- w punkcie końcowym dziennego okresu pracy.
Tomasz Wicher
Specjalista ds. transportu drogowego i logistyki
Na podstawie:
-
Art. 11 UE165/2014 z dnia 4 lutego 2014
-
Art. 34, pkt. 3 UE165/2014 z dnia 4 lutego 2014