Zachodnie odpowiedniki polskiego ITD, zwłaszcza niemiecka BAG lubuje się w karaniu polskich przedsiębiorców za brak aktywowania blokady w tachografach cyfrowych.
Obowiązki wynikające z przepisu istniejącego jeszcze w rozporządzeniu WE3821/85, a powtórzonego w aktualnym UE165/2014 jest dosyć często zapominany przez przewoźników.
W przypadku nowego pojazdu, przed pierwszym wyruszeniem w trasę, kartę przedsiębiorstwa należy zalogować do tachografu i zablokować dane. Jeżeli w pojeździe zamontowany jest tachograf SIEMENS VDO to urządzenie rejestrujące samo wykona wszystkie czynności. Niestety w przypadku tachografu marki STONERIDGE, należy zalogować kartę przedsiębiorstwa, wejść do MENU/BLOKADY/ i naciśnąć OK. Tachograf poda komunikat o zablokowaniu danych na firmę.
Do podobnych czynności przewoźnik jest zobligowany gdy zakupi używany pojazd. Dodatkowo przed sprzedażą pojazdu, należy odczytać dane i zdjąć blokadę przedsiębiorstwa.
Gdy jest to tachograf SIEMENS: zalogować kartę, wylogować kartę, tachograf zapyta o zdjęcie blokady, ustawiamy kursorem TAK. Blokada zdjęta.
Gdy jest to tachograf STONERIDGE: należy zalogować kartę przedsiębiorstwa, wejść do MENU/BLOKADY/ i naciśnąć OK. Blokada zdjęta.
Przepisy:
1. Rozporządzenie UE165/2014 art. 2 ppkt. 2 ust. j),
2. Rozporządzenie WE3821/1985 załącznik IB, rozdz. I punkt l),
3. Rozporządzenie WE3821/1985 załącznik IB, rozdz. III ust. 7.